آپارات انجین

Aparatengine

دانلود مقاله بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور

مقاله بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور

مقاله بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور در 113 صفحه ورد قابل ویرایش

دانلود مقاله بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور

تحقیق بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور
پژوهش بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور
مقاله بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور
دانلود تحقیق بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور
بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور
سلامت عمومی 
 رضایت شغلی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 203 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 113

مقاله بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور در 113 صفحه ورد قابل ویرایش


چکیده

خواه ناخواه کار نقش عمده‌ای را در زندگی انسان بازی ‌می‌کند. در طول زندگی بیشتر از هر فعالیت دیگری وقت انسان را به خود صرف می‌کند، یک پایه اقتصادی برای تأمین نیازها، گذران زندگی و کیفیت زندگی افراد را فراهم می‌کند؛ به انسهانها معنا و مفهوم می‌بخشد و افراد خود را بر اساس شغلها و باحرفه‌هایشان معرفی می‌کنند. لذا منطقی به نظر می‌رسد. که هر فعالیتی با چنین اهمیت عمده‌ای موضوع مطالعات گسترده دانشمندان علوم اجتماعی و مدیریت قرار گیرد. بیشتر اشخاص می‌توانند فی‌البداهه احساسات مثبت و منفی خود را نسبت به شغلشان، برداشتها و باورهای متفاوت در مورد آن و یا سختی و مشکلات رفتاری مرتبط با آن را بیان کنند، این نگرشها و برداشتها، عمدتاً در اصطلاح رضایت شغلی خلاصه شده‌اند. سلامت عمومی و رضایت شغلی دو عامل بسیار مهم در هر سازمانی است. توجه به سلامت روانی افراد و رضایت شغلی آنها به عنوان یکی از ارکان پیشرفت جوامع انسانی و عامل حفظ پویایی افراد باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

اما اینکه چگونه می‌توان این امر مهم را به مرحله اجرا درآورد و این دو عامل مهم را در حد مطلوب در سازمانها برقرار نمود، کاری بسیار دشوار و وظیفه‌ای است بس خطیر که نیاز به تجربه، امکانات، تدابیر خاص و شاید از همه مهمتر ابزاری علمی و معتبر دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی در کارشناسان مرکز بهمن موتور اجرا گردیده است.

جامعه آماری در این پژوهش را کارشناسان مرکز بهمن موتور تشکیل می دهند که جمعاً از ??? نفر تشکیل شده اند. این جامعه شامل ?? حوزه کارزی می باشد که عبارتند از : مدیریت، تولید خودرو، توسعه و ساخت،‌تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت، منابع انسانی ، امور پشتیبانی ، طرح و برنامه ، امور مالی و مدیریت فروش.

روش کار به این طریق بوده است که ابتدا لیست اسامی کارشناسان مرکز بهمن موتور را جمع آوری کرده و سپس به نسبت کل نمونه تعداد افراد انتخابی در هر حوزه کاری مشخص گردید از طریق نمونه گیری طبقه ای تصادفی از هر حوزه نمونه گیری شد.

به دلیل وجود برخی محدودیتها، حوزه مدیریت فروش از جمع نمونه حذف گردید و در کل تعداد ?? عدد از پرسشنامه های توزیع شده برگردانده شد.

واژه های کلیدی: سلامت عمومی، رضایت شغلی، افسردگی، کنش اجتماعی، اضطراب
فهرست مطالب

مقدمه   ?
تاریخچه گروه بهمن   ??
بخش دوم:‌ جذب نیروی انسانی   ??
مراحل جذب کارکنان   ??
حوزه‌های مرکز بهمن موتور   ??
شرح وظایف حوزه‌های نام برده   ??
?- مدیرت تحقیق و توسعه: پیشرفت و تحقیق با تکنولوژی روز   ??
معاونت توسعه و ساخت   ??
مدیریت منابع انسانی   ??
مدیریت پشتیبانی   ??
«گروه بهمن در یک نگاه (با نیم قرن فعالیت)»   ??
ادبیات و پیشینه تحقیق   ??
بخش اول: سلامت روانی   ??
بهداشت روانی از دیدگاه مکاتب مختلف روان‌شناسی   ??
الف) بهداشت روانی از دیدگاه مکتب زیست‌گرایی   ??
ب) بهداشت روانی از دیدگاه مکتب روان‌کاوی   ??
پ)بهداشت روانی از دیدگاه مکتب رفتارگرایی   ??
ت) بهداشت روانی از دیدگاه مکتب انسان‌گرایی   ??
مفهوم انسان سالم از دیدگاه روان‌شناسان   ??
عوامل مؤثر در تأمین سلامت روانی   ??
الف) نقش خانواده در سلامت روانی   ??
ب) نقش مدرسه در سلامت روانی   ??
پ) نقش خود در سلامت روانی   ??
اهداف بهداشت روانی   ??
ابعاد فعالیت‌های بهداشت روانی   ??
اصول بهداشت روانی   ??
عوامل سازندة ‌مقیاس سلامت عمومی   ??
الف) نشانه‌های جسمانی   ??
ب) اضطراب   ??
پ) کنش اجتماعی   ??
ت) افسردگی   ??
پژوهش‌های انجام یافته در رابطه با مقیاس سلامت عمومی   ??
بخش دوم: رضایت شغلی   ??
مؤلفه‌های عاطفی و شناختی رضایت شغلی   ??
تأثیر خلق و خو   ??
نظریه‌های رضایت شغلی   ??
?- نظریه‌ی کامروائی نیاز   ??
?- نظریه گروه مرجع   ??
?- نظریه مک کللند   ??
?- نظریه‌های مغایرت   ??
?- نظریه تفاوتهای فردی   ??
?- نظریه‌های موازنه   ??
?- نظریة برابری   ??
?- نظریة سه وجهی آلدرفر   ??
?- نظریه ارزشی لاک   ??
??- نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو   ??
??- نظریه سیستمها و رضایت شغلی   ??
??-نظریة دو عاملی رضایت شغلی   ??
ویژگی‌‌های رضایت شغلی   ??
الگوهای رضایت شغلی   ??
ابعاد رضایت شغلی   ??
الف- پرداخت   ??
ب- ارتقاء و پیشرفت   ??
ج- سرپرستی   ??
د- همکاران   ??
هـ – ماهیت شغل   ??
?- تنوع شغل   ??
?- استاندارد و تخصصی کردن وظایف   ??
?- کنترل بر روشها و مراحل انجام کار   ??
?- چالش انگیز بودن شغل   ??
وضوح شغلی   ??
تطابق بین شخصیت و شغل و تأثیر آن بر رضایت شغلی   ??
همبسته‌های خشنودی شغلی: متغیرهای شخصی   ??
الف- سن   ??
ب- سطح تحصیلات،   ??
ج- جنسیت   ??
شاخص و پایمردهای رضایت شغلی و نارضایتی شغلی   ??
رضایت شغلی و عملکرد   ??
?- تأثیر رضایت شغلی بر عملکرد ضعیف است   ??
الف) حفظ عملکرد قبلی   ??
ب) طریقه سازماندهی کارها   ??
ج) وجود ارتباط غیرمستقیم   ??
?- رضایت شغلی غیرمستقیم منجر به عملکرد بهتر می‌شود   ??
?- عملکرد بهتر، منجر به افزایش رضایت شغلی می‌گردد.   ??
?- بین رضایت شغلی و عملکرد رابطه متقابل وجود دارد.   ??
رضایت شغلی و غیبت   ??
رضایت شغلی و سلامت جسمی و روانی   ??
رضامندی کلی از زندگی   ???
تخلف و رفتارهای ضدتولیدی   ???
ترک خدمت   ???
کارکنان چگونه نارضایتی خود را ابراز می‌کنند؟   ???
خروج (ترک خدمت)   ???
اعتراض   ???
وفاداری (وظیفه شناسی)   ???
سهل‌انگاری   ???
بخش اول : جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه   ???
ابزار پژوهش    ???
روش نمره گذاری   ???
بخش دوم: تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده   ???
سن   ???
جنسیت   ???
سابقه کار   ???
تحصیلات   ???
الف) رضایت از کار   ???
ب) رضایت از سرپرستی   ???
ج) رضایت از همکار   ???
د) رضایت از ارتقاء    ???
هـ) رضایت از پرداخت   ???
الف) نشانه های جسمانی ( شکایت جسمی)   ???
ب ) اضطراب   ???
پ ) کنش اجتماعی   ???
ت ) افسردگی   ???

 

 

 

 

 

بخش اول :
مقدمه

به اعتقاد بسیاری از دانشمندان علوم رفتاری،‌ سازمانها وجه انکارناپذیر دنیای نوین امروز را تشکیل می‌دهند، ماهیت جوامع توسط سازمانها شکل گرفته و آنها نیز به نوبه خود به وسیلة دنیای پیرامون و روابط موجود در آن شکل می‌گیرد. گر چه سازمانها به شکلهای مختلف و بر پایه هدفهای گوناگون تأسیس و سازماندهی می‌شود، اما بدون تردید تمامی آنها بر پایة تلاشهای روانی و جسمانی نیروی انسانی که ارکان اصلی آن به حساب می‌آید، اداره و هدایت می‌گردند. از این رو،‌ زندگی افراد در جوامع نوین به شدت تحت نفوذ هستی و رفتار سازمانها قرار دارد، و همین دلیل به تنهایی سعی در شناخت هر چه بیشتر، بهتر و علمی‌تر ماهیت و روابط متقابل آنها و نیروی انسانی را توجیه و ضروری می‌سازد (حیدر علی هومن، 1381)

یکی از هدفهای پیگیر روانشناسی بررسی ماهیت رفتار و روان است. به طور کلی هر موجود زنده‌ای جزء از راه شناخت رفتار و موقعیتهای مختلف شناخته نمی‌شود. چون آدمی مخلوق انگیزه‌ها،‌ کششها و احساس‌های هوشیار و امکانات فطری خویش است و رفتارش هنگامی بهنجار است که موازنه یا تعادلی میان این عوامل برقرار گردد. در واقع تن و روان چنان با هم ارتباط نزدیک دارند که هر دگرگونی در یکی از آنها موجب دگرگونی در دیگری می‌شود. اکثر ناسازگاریهای فکری،‌ عاطفی و اخلاقی بر اثر همین ناراحتیهای روانی ایجاد می‌گردد.

رشد و تعالی یک جامعه در گرو تندرستی افراد آن جامعه است و شناسایی عوامل تعیین کننده و مرتبط با آن در جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطوح خرد و کلان جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند. تأمین سلامتی افراد جامعه از دیدگاه سه بعدی جسمی، روانی و اجتماعی از مسائل اساسی هر کشوری محسوب می‌شود.

در این میان به دلیل شیوع بالا و اثرات مخرب بسیار شدید و طولانی اختلالات روانی به خصوص در کشورهای در حال توسعه، لزوم پرداختن به موضوع سلامت روان از اهمیت ویژه برخوردار است. ضرورت توجه به مسائل روانی با پیشرفت و توسعه تکنولوژی و زندگی ماشینی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

از طرفی طبیعت زندگی انسان با انواع فشارهای روانی مانند محرومیتها، شکستها، کمبودها، حوادث و فجایع طبیعی و غیرطبیعی آمیخته است اما آنچه سلامت روانی و جسمانی او را در معرض خطر قرار می‌دهد شیوه مقابله با این عوامل است. حال اگر بتوان عواملی را که می‌تواند بر سلامت روانی تأثیرگذار بوده- چه مثبت، چه منفی - مورد شناسایی قرار داد،‌ زمینه‌ها و عوامل مناسب را گسترش داده و عوامل آسیب‌زا را کاهش دهیم، می‌توان امیدوار بود که جامعه‌ای با افرادی کارآمد، سرزنده، پویا و سرشار از امید داشته باشیم.

از سوی دیگر،‌ یکی از عمده‌ترین و شاید جنجال برانگیز‌ترین (ناگی،‌ 1996) مفاهیمی که از یک طرف تلاشهای نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته،‌ و از طرف دگر در تمامی سطوح مدیریت و منابع نیروی انسانی سازمانها اهمیت زیادی پیدا کرده،‌ رضایت شغلی است.

این اهمیت از یک سو به دلیل نقشی است که این سازه در پیشرفت و بهبود سازمان و نیز بهداشت و سلامت نیروی کار دارد و از دگر سو، به علت آن است که رضایت شغلی علاوه بر تعاریف و مفهوم پردازیهای متعدد و گاه پیچیده، محل تلاقی و نیز سازه مشترک بسیاری از حوزه‌های علمی مانند آموزش و پرورش،‌ روان‌شناسی، مدیریت،‌ جامعه‌شناسی، اقتصاد و حتی سیاست‌ بوده است. (لاوسون و شن، 1998، به نقل از هومن، 1381).

رضایت شغلی خود تعیین کنده بسیاری از متغیرهای سازمانی است مطالعات متعدد نشان داده است رضایت شغلی از عوامل مهم افزایش بهره‌وری، دلسوزی کارکنان نسبت به سازمان ، تعلق و دلبستگی آنان به محیط کار و افزایش کمیت و کیفیت کار، برقراری روابط خوب و انسانی در محل کار، ایجاد ارتباطات صحیح،‌ بالا بردن روحیه، عشق و علاقه به کار است. تردید نیست که هر سازمان خود یک ارگانیسم منحصر به فرد است و نخستین عامل آن، انسان و توجه به کارکنان است. (هومن، 1381)

سلامت عمومی و رضایت شغلی دو عامل بسیار مهم در هر سازمانی است. توجه به سلامت روانی افراد و رضایت شغلی آنها به عنوان یکی از ارکان پیشرفت جوامع انسانی و عامل حفظ پویایی افراد باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

اما اینکه چگونه می‌توان این امر مهم را به مرحله اجرا درآورد و این دو عامل مهم را در حد مطلوب در سازمانها برقرار نمود، کاری بسیار دشوار و وظیفه‌ای است بس خطیر که نیاز به تجربه، امکانات، تدابیر خاص و شاید از همه مهمتر ابزاری علمی و معتبر دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی در کارشناسان مرکز بهمن موتور اجرا گردیده است.
تاریخچه گروه بهمن:

گروه بهمن در سال 1331 تحت عنوان شرکت سهامی (ایران خلیج کو) در زمینه نمایندگی امور حمل و نقل دریایی و حق‌العمل کاری نمایندگی تجاری شروع به کار کرد. این شرکت از سال 1338 با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع معادل اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ موسوم به وسپا با ظرفیت 200 کیلوگرم نمود و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه‌، موضوع فعالیت شرکت به ساخت و مونتاژ انواع وانتهای مزدا تبدیل شد و وانت مزدا 1000 با ظرفیت 500 کیلوگرم به مرحله تولید رسید و نام شرکت به کارخانجات اتومبیل‌سازی مزدا تغییر یافت. بعد از آن در سال 1363 وانت مزدا 1600 نیز به تنوع محصولات شرکت اضافه شد و نام شرکت به ایران وانت تبدیل گردید. به منظور استفاده در جنگ تحمیلی در سالهای 1366-1365 شرکت اقدام به مونتاژ وانت مزدا 1800 نمود از سال 1369 تولید وانت مزدا 1000 از برنامه حذف گردید و شرکت با تمام ظرفیت به تولید وانت مزدا 1600 پرداخت از ابتدای سال 1373 و در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل ملاحظه‌ای در روند فعالیت‌های شرکت به وجود آمد بطوری که موضوع فعالیت شرکت شامل افزایش تولید و بهره‌برداری، طراحی و ساخت خودروی دو کابین و آمبولانس 1600، تولید وانت و آمبولانس با موتور  گردید. در تاریخ 28/4/1378 و بر اساس مصوبه مجلس عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه عطف حیات شرکت به منظور ایجاد ملدینگ گروه بهمن شکل گرفت بدین ترتیب، تغییر موضوع فعالیت و ساختار شرکت استراتژی گسترش در زمینه‌های مختلف از جمله تولید سواری مزدا F323 و GLX323 و تولید انواع شاسی و شالی قابل حرکت،‌ تولید قطعات ریخته‌گری، تولید انواع موتورسیکلت و دوچرخه و انجام فعالیتهای بازرگانی و سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گرفت. در سال 1379 فروش شرکت با نرخ رشد تقریباً 50% که بالاترین نرخ رشد طی سه سال اخیر می‌باشد به 456 میلیارد ریال و سود قبل از کسر مالیات با 67% رشد که بالاترین نرخ سود طی 4 سال اخیر می‌باشد به 183 میلیارد ریال افزایش یافت تغییر قابل توجه بود طی سالیان اخیر برآیند استراتژی‌ها و برنامه‌های دقیق نهمین شرکت برتر بورس از لحاظ درجه نقد شوندگی بوده در حالی‌که در سال 78 رتبه 23 را به خود اختصاص داده بود. این امر نشان دهنده استقبال بازار سرمایه از سهام گروه بوده است علاوه بر این سهام گروه در سال 1379 بالغ بر 66% بازدهی نصیب صاحبان خود نموده است و این مسئله در مقایسه با نرخ بازدهی سال 77 و 78 که به ترتیب برابر با 6/25% و 1/54% می‌باشد. نشانگر مدیریت بهینه و نتیجه تغییر استراتژی گروه می‌باشد.



نقش خود در سلامت روانی

مهم‌ترین عاملی که مسئولیت تأمین بهداشت روانی را به عهده دارد «خود انسان است. هر یک از عوامل فوق،‌‌‌ تنها مراحلی از عمر انسان را تحت کنترل گرفته و بعد از مدت معینی انسان را رها می‌کنند، در حالی‌که «خود» انسان پیوسته با انسان بوده و از او جدا نمی‌شود. زمانی می‌رسد که دیگران مسؤول خطای آدمی نیستند بلکه «خود» مسئول حسن و قبح اعمال خویش خواهد بود. این مسؤلیت نقش بسیار حساسی در کمال رشد و سلامت روانی دارد. (شاملو 1369).
اهداف بهداشت روانی

وظیفه و هدف اصلی بهداشت روانی تأمین سلامت فکرو روان افراد جامعه است به طور خلاصه بهداشت روانی دارای 4 هدف اصلی است. 1) خدماتی،‌ جهت تأمین سلامت فکر و روان افراد جامعه،‌ پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روانی، بیماریابی، درمان سریع و پی‌گیری بیماران مبتلا به اختلالات عصبی روانی، کمک‌های مشورتی به افرادی که دچار مشکلات روانی، اجتماعی و خانوادگی شده‌اند، 2) آموزشی،‌ شامل آموزش بهداشت‌روانی به افرادی که با بیماران عصبی سروکار دارند و همچنین آموزش بهداشت روانی هنگانی در صورت مواجهه با استرس‌ها و مشکلات روانی،‌ آموزشی و مانند آ، 3) پژوهشی، تحقیق دربارة‌ علل، نحوه شروع‌، درمان و پیشگیری از بیماریهای روانی،‌ عقب‌ماندگی ذهنی، اعتیاد، انحرافات. و 4) طرح و برنامه‌های بهداشتی درباره ایجاد و گسترش مراکز جامعه روان‌پزشکی و هماهنگی بین برنامه‌های خدماتی،‌ آموزشی و پژوهشی (میلانی‌فرد، 1374).
ابعاد فعالیت‌های بهداشت روانی

برای رسیدن به اهداف سلامت روانی فعالیتهای در سه بعد صورت می‌گیرد:

1-    پیشگیری: هدف کلیه فعالیتهایی است که از پیدایش یا افزایش مشکلات روحی و اختلالات روانی جلوگیری می‌کند.

2-    درمان: به بهبود یافتن فرد کمک می‌کند تا به خانواده و زندگی عادی برگردد.

3-  بازتوانی:‌ هدف آن است که به موازات درمان مشکلات روانی باید توانائی‌های از دست رفته به فرد بازگردانده شود تا بتواند به گونه‌ای مفید و سازنده برای زندگی خانوادگی و جامع باشد (ابراهیمی، 1374).
اصول بهداشت روانی

برخی از اصولی را که هر فرد باید رعایت کرده و به کار ببندد تا به حفظ سلامت روانی خود کمک کند و خود را از آسیب‌های روانی مصون بدارد. به طور مختصر در این قسمت آورده شده است.

1)  احترام فرد به شخصیت خود و دیگران: فرد سالم احساس می‌کند که افراد اجتماعی او را می‌پسندند و او نیز به نظر موافق به آنها می‌نگرد و برای خود احترام قائل است.

2)  شناختن محدودیتها در خود و افراد دیگر یکی از مهمترین اصول بهداشت روانی روبرو شدن مستقیم شخص با واقعیت زندگی است. برای رسیدن به این مقصود نه تنها لازم است که عوامل خارجی را شناسایی کرده و بپذیرد بلکه ضروری است تا شخصیت خود را آن‌طور که واقعاً هست قبول نماید.

3)  دانستن این حقیقت که رفتار انسان معلول عواملی است: روان‌شناسان چون می‌دانند که رفتار انسان معلول علل خاصی است برای رفتارهایی که از او سر می‌زند شخص را سرزنش نمی کنند بنابراین از نظر آنها رفتار «خوب و بد» موجود نیست بلکه هر رفتاری عللی دارد و اگر رفتاری برای فرد و جامعه مضر باشد باید مانند برطرف کردن بیماری جسمی سعی در درمان آن نمود.

4)  آشنایی به این که رفتار هر فرد تابع تمامیت وجود اوست: روان تابع تن است و هر فرد انسانی بر اثر ارتباط خصوصیات روانی و جسمانی موجود دست به عمل می‌زند.

5)  شناسایی احتیاجات اولیه: بهداشت روانی مستلزم دانش و ارزش‌دادن به احتیاجات اولیه افراد بشر است بعضی از این احتیاجات جسمی و گروهی از آنان روانی هستند. شخصی که این اصول را فهمیده و بپذیرد مسلماً واقع‌بینانه با مشکلات زندگی مقابله می‌کند. و در نهایت اینکه شخص دیگران را آن‌طور که هستند قبول دارد و به جای ایده‌آلیسم در رابطه با آنها روش رئالیسم یا واقع‌بینانه را اتخاذ می‌کند. (شاملو، 1369).
عوامل سازندة ‌مقیاس سلامت عمومی

با توجه به پرسشنامه 28 سؤالی گلدبرگ (1972) که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. عوامل سازنده سلامت عمومی شامل مؤلفه‌‌های فرعی نشانه‌های جسمانی،‌ اضطراب،‌ اختلال در کنش اجتماعی و افسردگی است. در این بخش عوامل شناخته شده سلامت عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
الف) نشانه‌های جسمانی

احتیاج اصلی بدن برقرار کردن تعادل داخلی است. احتیاج موجود را برای نگهداری و ادامه محیط طبیعی و ثابت درونی،‌ تعادل حیاتی می‌نامند. هنگامی که به دلایلی یکی از دستگاههای فیزیولوژیکی مختلل شود، یک احتیاج جسمانی به وجود می‌آید و اگر این احتیاج ارضاء نشود در وظایف و فعالیت موجود اختلال حاصل خواهد شد زیرا به هم خوردن تعادل جسمانی نوعی خطر برای موجود زنده محسوب می‌شود (شاملو، 1369).

آدمی مخلوق انگیزه‌ها، کششها،‌ احساسهای هشیار و همچنین استعدادها و امکانات فطری خویش است رفتارش هنگامی بهنجار است که موازنه یا تعادل میان این عوامل برقرار گردد. تن و روان چنان با هم ارتباط نزدیک دارند که هر دگرگونی در یکی موجب دگرگونی در دیگری می‌‌شود. از سویی، وقتی شخص گرفتار بیماری مزمنی است ممکن است چنان بر اعصاب و عوامل انگیزش او فشار منفی وارد گردد که رفتار و کردارش به وضعی نابهنجار درآید و نشانه‌های بیماری روانی در فرد نمایان شود (پارسا،‌ 1374).
ب) اضطراب

اضطراب یکی از واکنشهای استرس است و عبارت است از ترس و تشویق در غیاب خطر واقعی و مخصوص، ترس معمولاً مربوط است به خطری که به روشنی قابل ادارک است ولی منبع تهدید‌آمیزی که اضطراب را برمی‌انگیرد آشکار قابل ادراک نیست (آزاد، 1375).

اضطراب از نظر کلی عبارت است از تشخیص این نکته که رویدادهایی که انسان با آنها روبرو است خارج از دامنه شمول نظام استنباطی او قرار دارد. وقتی که فرد کمتر خود بر رویدادها را از دست داده باشد و وقتی که در چارچوب استنباطهای خود گرفتار باشد دچار اضطراب می‌شود (جوادی وکدیور، 1377).

شخص مضطرب تنش و ترس شدید و مداوم دارد او دچار احساس مستمر و اضطرابی نامشخص است که خود نیز از علت و منبع آن خبر ندارد، دوران کودکی بیماران مبتلا، نشانگر دو علت یکی توقع بی‌اندازه اولیاء و دیگری شک و تردید کودک در انتخاب رفتاری که منجر به تشویق شود و نه تنبیه. شخص آستانه تحمل مشکلاتش پایین است احساس عدم اعتماد به نفس دارد،‌ و حتی در مسائل بسیار کوچک نیز از قوه و کارایی خود مطمئن نیست، شخص مضطرب همیشه در شک و تردید به سر می‌برد و نمی‌تواند در هیچ موردی به سرعت تصمیم بگیرد،‌ زیرا از اشتباه کردن می ترسد. هر تردیدی که انسان نسبت به نفس خود احساس کند و هر چیزی را برای سودمندی و کنترل ذهن خود خطرناک بداند یک منشاء بالقوه برای اضطراب محسوب می‌شود. (شاملو 1369).
پ) کنش اجتماعی

سازگاری به آن گونه ویژگی شخصیتی اشاره می‌کند که به فرد امکان می‌  دهد تا خود را با شرایط گوناگون اجتماعی وفق دهد. رفتار بهنجار و نابهنجار،‌ سازگار و ناسازگار از جمله مقولات مبحث سازگاری است بنابراین سازگاری عبارت از آن الگوی رفتاری است که شخص را قادر می‌سازد تا خود را با شرایط اجتماعی وفق دهد. البته الگوی رفتار بهنجار و ناهنجار از جامعه‌ای به جامعه دیگر فرق می‌کند و لذا آزمونهای سازگاری باید این تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی را در نظر داشته باشند. (سیف،‌ 1371).

سازگاری از نظر علوم رفتاری عبارتست از:

1)     عمل برقراری رابطه روان شناختی رضایت بخش میان خود و محیط.

2)     عمل پرش رفتار و کردار مناسب و موافق محیطی و تغییرات محیطی.

3)     سازگاری موجود زنده با تغییرات درونی و بیرونی (شعاری نژاد، 1364).

4)  سازگاری اجتماعی بر این ضرورت متکی است که نیازها و خواسته‌های فرد با منافع و خواسته‌های گروهی که در آن زندگی می‌کنند هماهنگ و متعادل شود و تا حد امکان از برخورد و اصطکاک مستقیم و شدید با منافع و ضوابط گروهی جلوگیری به عمل آید. فردی دارای سازگاری اجتماعی است که خصوصیات زیر را داشته باشد.

-         علاقه و واکنش نسبت به مردم و خانواده.

-         تماس چشمی و یا پیامهایی که از حالت چهره درک می‌شود.

-         توانایی نوازش کردن و در آغوش گرفتن.

-         توانایی همکاری دربازی و دوستی.

-         توانایی در تشکیل رابطه نزدیک با فردی دیگر بخصوص با شریک زندگی.

-         استفاده موفق از رفتارهای تعاملی در اجتماع.

-         دیگران را به منظور ارضای امیال خود استثمار نمی‌کند و به آنها نیز وابسته نمی‌شود. (اسلامی نسبت، 132).

دانلود مقاله بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی کارشناسان شرکت بهمن موتور

دانلود مقاله بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی

مقاله بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی

مقاله بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی

دانلود مقاله بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی

مقاله بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی
بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی
آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی
دسته بندی الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل docx
حجم فایل 7760 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 105

مقاله بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی

(1-1) روشهای کنترل سرعت و گشتاور موتورهای القایی سه فاز :

سرعت و گشتاور موتورهای القایی به یکی از روشهای زیر قابل تغییر است :

1-    کنترل ولتاژاستاتور

2-    کنترل ولتاژ رتور

3-    کنترل فرکانس

4-    کنترل ولتاژ استاتور و فرکانس

5-    کنترل جریان استاتور

6-    کنترل ولتاژ ، جریان و فرکانس

 

1-    کنترل ولتاژ استاتور :

2-    معادله(1-1)  نشان می دهد که گشتاور ، متناسب با مجذور ولتاژ استاتور است و کاهش ولتاژ استاتور کاهش سرعت را در پی دارد . اگر ولتاژ ترمینال به bvs برسد ، معادله (1-2) گشتاور تولیدی را بصورت زیر می دهد . که در آن b<1 

(1-1)                                                   

 

 

(2-1)                                                

 

شکل(1-1) مشخصات گشتاور – سرعت را برای مقادیر مختلف b نشان می دهد . نقاط تلاقی باخط بار نقاط کار پایدار را نشان می دهد . در هر مدار مغناطیسی ، ولتاژ القاء شده متناسب باشار و فرکانس است و مقدار مؤثر شار فاصله هوایی بصورت زیر بیان می شود :

 

 

 

(3-1)                                          

 

شکل (1-1)

 

که Km یک ثابت است و به تعداد حلقه های سیم پیچ استاتور بستگی دارد . با کاهش ولتاژ استاتور ، شار فاصله هوایی و گشتاور نیز کاهش می یابند . در ولتاژ پایین تر ، جریان در لغزش Sa=1/3 حداکثر می شود . محدوده کنترل سرعت ، به لغزش حداکثر گشتاور Sm بستگی دارد . برای موتور با لغزش پایین ، محدوده تغییرات سرعت بسیار کم است . این نوع کنترل ولتاژ برای بارهایی با گشتاور ثابت مناسب نبوده و معمولا برای کاربردهایی که گشتاور  راه اندازی پایین و محدوده باریکی برای سرعت در لغزش های نسبتا پایین لازم دارند استفاده می شوند . ولتاژ استاتور می تواند توسط (1) کنترل کننده ولتاژ AC سه فاز (2) اینورترهای با منبع ولتاژ dc متغییر سه فاز و (3) اینورترهای PWM سه فاز تغییر کند . با وجود این بعلت محدوده سرعت کم ، از کنترل کننده های ولتاژ AC برای کنترل ولتاژ AC برای کنترل ولتاژ استفاده می شود . کنترل کننده های ولتاژ AC  بسیار ساده اند . با وجود این ، هارمونیهای زیاد، و ضریب قدرت ورودی آنها کم است، آنها اساساً در کار بردهای با قدرت کم مثل دمنده ها ، پنکه ها و پمپ گریز از مرکز ، که گشتاور راه اندازی کمی نیاز دارند استفاده می شوند . آنها برای موتورهای القایی با قدرت راه اندازی زیاد نیز بکار می روند تا جریان یورشی را کاهش دهند .

2- کنترل ولتاژ رتور :

در موتورهای بارتور سیم پیچی شده ، مقاومت سه فاز خروجی به رینگ های موتور مانند شکل (2-1الف) متصل می شود . گشتاور تولیدی با تغییر مقاومت Rx تغییر می کند . اگر Rx به سیم پیچی استاتور ارجاع شود و به Rr اضافه گردد . از رابطه (1-1) برای تعیین گشتاور تولیدی می توان استفاده کرد . مشخصات گشتاور – سرعت برای مقادیر مختلف مقاومت رتور در شکل (2-1 ب ) نشان داده شده است . این روش باعث افزایش گشتاور راه اندازی و کاهش جریان راه اندازی می شود . باوجود این ، روش مذکور ناکافی است ، و اگر مقاومتهای مدار رتور برابر نباشد ، ولتاژها و جریانهای غیر متقارن خواهد شد . مقاومتهای سه فاز را می توان با یکسو کننده های دیودی سه فاز و یک چاپر مانند شکل (3-1 الف ) تعویض کرد که در آن GTO بعنوان کلید چاپر کار می کند . سلف Ld  مانند منبع جریان ld عمل کرده و چاپر مقاومت مؤثر را تغییر می دهد و مقدار آن از معادله (4-1) زیر بدست می آید :

(4-1)   Re=R (1-K)                                                              

که K سیکل کار چاپر است . سرعت با تغییر سیکل کار کنترل می شود . با جایگزین کردن یک کنورتر تمام موج سه فاز مانند شکل (3-1 ب ) به جای چاپر و مقاومت R می توان قدرت لغزشی در مدار رتور را به منبع بازگرداند . کنورتر در وضعیت معکوس در محدوده زاویه تاخیر  کار می کند که باعث برگشت انرژی به منبع می شود . تغییر زاویه باعث عبور توان و کنترل سرعت می شود . این نوع محرک به محرک استاتیک کرامر موسوم است . با جایگزین کردن کنورتر دوتایی سه فاز بجای یکسو کننده ها پل مانند شکل (3-1 ج ) قدرت لغزشی در هر دو جهت عبور کرده است و این محرک بکار می روند . در این مصارف محدوده کنترل سرعت کم مورد نیاز است . از آنجا که موتور مستقیما به منبع متصل است ، ضریب قدرت این محرکها عموما بالا است .

دانلود مقاله بررسی آثار کنترل دور موتورهای بزرگ نیروگاهی

دانلود بررسی امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

بررسی امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

دانلود بررسی امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
 اگزوز موتورهای دیزل
 امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
 بررسی تأثیر عوامل موثر در بازده فیلترهای آکوستیکی در خروجی موتور های دیزل
امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل
دسته بندی شیمی
فرمت فایل docx
حجم فایل 4244 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 113

امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

چکیده 

جداسازی ذرات معلق در گازها به ویژه هوا، مورد توجه اغلب صنایع از جمله صنایع خودرو سازی، هسته ای، کارخانجات سیمان و نیز علوم زیست محیطی می باشد. برای کاهش آلودگی دو روش عمده وجود دارد:

الف) کاهش تولید آلاینده ها

ب) جلوگیری از انتشار آلاینده ها در محیط.

در این تحقیق جداسازی دوده از گازهای خروجی اگزوز موتورهای دیزل مورد بررسی قرار می گیرد.

 دو مبحث بنیادی در این تحقیق عبارتند از:

الف) بررسی خصوصیات ذرات آلاینده خروجی از اگزوز.

ب) بررسی امکان سنجی استفاده از امواج آکوستیکی برای حذف ذرات معلق در گازهای خروجی اگزوز موتور های دیزل

 نتایج حاصله از این بررسی نشان می دهد که ذرات آلاینده دارای قطر تقریبی  10-01/0میکرون با حداکثر تجمع جرمی در محدوده کمتر از 4/0 میکرون می باشند.

بدین منظور، مدل سازی عددی در مورد انباشت اکوستیکی برای بدست آوردن پارامترهای آزمایش و تاثیر این پارامترها در شبیه سازی و نتایج آزمایش انجام شد.

نتایج آزمایشگاهی حاصله نشان می دهد که از امواج آکوستیکی برای جداسازی ذرات گازهای خروجی اگزوز با بازده بالا می توان استفاده کرد. سیستم فیلتراسیون آکوستیکی برای ذرات بزرگتر از 0.2 میکرون و برای دبی عبوری کوچکتر از 30 لیتر بر دقیقه، در گستره توان صوتی اعمالی  30 وات، کارآیی دستگاه نشست دهنده بیشتر از 95 درصد می باشد. برای دبی 50 لیتر بر دقیقه با توان صوتی 30 وات بازده 45% می باشد که برای افزایش بازده فیلتراسیون در دبی های بالاتر، میتوان از چند سیستم به صورت موازی استفاده نمود.

 

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                         صفحه

1-فصل اول: مقدمه................................. 1

2- فصل دوم: مروری بر ادبیات و اصول و مبانی نظری.. 4

2-1 مقدمه........................................ 5

2-2 سیستم جدا ساز ذرات معلق در گازها............. 8

2-2-1 صافی های کیسه ای........................... 8

2-2-2 ته نشین کننده های ثقلی..................... 8

2-2-3 شوینده ها.................................. 9

2-2-4 سیکلونها................................... 9

2-2-5 نشست دهنده الکتروستاتیک.................... 9

2-3 زمینه تاریخی................................. 10

2-4  مکانیزمهای انباشت آکوستیک................... 11

2-4-1 فعل و انفعالات اورتوکینتیک.................. 11

2-4-2 فعل و انفعالات هیدرودینامیک................. 17

2-4-3 واکنشهای آشفتگی آکوستیک.................... 20

2-4-4 روان سازی آکوستیک.......................... 19

2-4-5 توده آکوستیک............................... 23

2-5 مدلهای شبیه سازی فعلی........................ 24

2-5-1 مدل وولک................................... 24

2-5-2 مدل شو..................................... 25

2-5-3  مدل تیواری................................ 25

2-6 مدل سانگ..................................... 25

3-فصل سوم: روشها و تجهیزات......................... 27

3-1 مقدمه........................................ 28

3-2 روش شبیه سازی انباشت آکوستیک................. 28

3-2-1 فرضیات انجام شده در مدل سازی............... 28

3-2-2 الگورِیتم مدل سازی.......................... 29

3-3  سیستم آزمایشگاهی فیلتراسیون آکوستیکی........ 30

3-3-1 سیستم آزمایشگاهی اندازه گیری توزیع اندازه ذرات.............................................. 30

3-3-2 آزمایشات مربوط به دستگاه نشت دهنده آکوستیکی 33

3-3-3 مواد مورد استفاده.......................... 41

3-4 کالیبراسیون وسایل آزمایشگاهی ................ 43

4- فصل چهارم: نتایج و تفسیر آنها................. 45

4-1 مقدمه........................................ 46

4-2 نتایج آزمایشگاهی............................. 47

 4-2-1  اندازه گیری توزیع اندازه و غلظت کلی ذرات

 خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی................... 46

 4-3 آزمایشات مربوط به دستگاه نشست دهنده آکوستیکی 49

4-3-1 آزمایش بدست آوردن فرکانس های بحرانی........ 49

4-3-2 رسم پروفیل فشار آکوستیکی در طول لوله....... 52

4-3-3 اعمال امواج آکوستیکی بر روی جریان ایروسل... 55

4-3-3-1 اعمال امواج آکوستیکی برروی ذرات درحالت بدون دبی و ساکن.............................................. 55

4-3-3-2 اعمال امواج بر روی جریان ایروسل.......... 62

4-4 بررسی تأثیر عوامل موثر در بازده فیلترهای آکوستیکی

         در خروجی موتور های دیزل................. 67

4-4-1 بررسی تأثیر دبی عبوری از محفظه............. 65

4-4-2  بررسی اثر توان اعمالی امواج............... 72

4-4-3 بررسی تاثیر دما و فشار..................... 75

4-4-4  تأثیرات فرکانس صدا........................ 77

4-4-5 اثر اندازه ذرات............................ 77

5- فصل پنجم...................................... 79

فهرست مراجع...................................... 83

ضمیمه 1.......................................... 85

ضمیمه 2.......................................... 88

ضمیمه 3.......................................... 95

 

 

 

 

فهرست نمودارها

 

شکل 2-1- حجم انباشت آکوستیک......................... 12

شکل 2-2- حجم واقعی انباشت آکوستیکی.................. 14

شکل 2-3- مکانیزم های آشفتگی......................... 20

شکل 2-4- شکل موج سرعت آکوستیک درشدت بالا............. 22

 

شکل 3-1- دستگاه برخورد دهنده چند مرحله ای........... 31

شکل 3-2- سیستم حذف ذرات بزرگ........................ 32

شکل 3-3- دستگاه شمارنده ذرات........................ 33

شکل 3-4- منبع امواج آکوستیکی........................ 34

شکل 3-5- دستگاه منبع ایجاد سیگنال................... 35

شکل 3-6- دستگاه Amplifier............................. 36

شکل 3-7- دستگاه فرکانس متر.......................... 36

شکل 3-8- بلندگو و horn............................... 37

شکل 3-9- صفحه بازتاب کننده امواج و لوله فلزی برای خروج گازها.................................................... 38

شکل 3-10- فشار سنج دیجیتالی......................... 38

شکل 3-11- دستگاه تولید کننده ایروسل تک توزیعی....... 39

شکل 3-12- دستگاه مولد ایروسل چند توزیعی............. 40

شکل 3-13- دبی سنج................................... 41

شکل 3-14- توزیع اندازه ذرات خروجی از دستگاه تولید کننده ایروسل.................................................... 43

 

شکل 4-1- توزیع جرمی ذرات کوچکتر از 10 میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی...................................... 46

شکل 4-2-  درصد جرمی توزیع ذرات کوچکتر از 10 میکرون خروجی از اگزوز موتورهای دیزلی...................................... 46

شکل 4-3- توزیع فشار آکوستیکی در cm10 از بالای لوله.... 49

شکل 4-4- توزیع فشار آکوستیکی در cm17 از بالای لوله.... 49

شکل 4-5- توزیع فشار آکوستیکی در cm150 از بالای لوله... 50

شکل 4-6- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس 200 (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار................................... 51

شکل 4-7- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس 650 (Hz) بر اساس مینیمم فشار.................................... 51

شکل 4-8- مقایسه نتایج نظری و آزمایشگاهی برای فرکانس 830 (Hz) بر اساس ماکزیمم فشار................................... 52

شکل 4-9- setup استفاده شده در حالت بدون جریان........ 54

شکل 4-10-  تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 200.................................................... 56

شکل 4-11- محل نقاطی که در آن ایروسل ها به دیواره چسبیده اند 57

شکل 4-12- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 650 .................................................... 58

شکل 4-13- تست نشست آکوستیکی برای حالت بدون دبی و فرکانسHz 830 .................................................... 59

شکل 4-14- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=250 L/h               61

شکل 4-15- تست نشست آکوستیکی برای حالت  Q=250 L/hourو فرکانسHz 830 .................................................... 62

شکل 4-16- setup استفاده شده برای اعمال امواج بر روی جریان (Q=27.8 L/min)............................................... 63

شکل 4-17- تست نشست آکوستیکی برای حالت  Q=27.8 L/minو فرکانسHz 830 .................................................... 64

شکل 4-18- setup استفاده شده برای استفاده از ذرات توزیع اندازه مختلف و استفاده از دستگاه شمارنده ذرات.............. 66

شکل 4-19- تاثیر دبی جریان بر بازده فیلتراسیون....... 68

شکل 4-20- تاثیر زمان اعمال جریان بر  اندازه ذرات در مدل سازی عددی                                                     69

شکل 4-21- بررسی تاثیر زمان اعمال امواج در توزیع اندازه ذرات و مقایسه بین نتایج مدل سازی عددی و نتایج آزمایشگاهی در فرکانس 200 Hz در حالت لوله سر بسته............................. 70

شکل 4-22- تاثیر توان الکتریکی امواج بر بازده فیلتراسیون    72

شکل 4-23- تاثیر دما در نرخ انباشت آکوستیکی.......... 74

شکل 4-24- تاثیر فشار گاز در نرخ انباشت آکوستیکی..... 75

شکل 4-25- تاثیر اندازه ذرات در انباشت آکوستیکی...... 76

 

 

فهرست جداول

 

جدول 4-1- فرکانس های بحرانی......................... 48

جدول 4-2- توزیع فشار آکوستیکی در فرکانس های مختلف... 48

جدول 4-3- بررسی اثر دبی در بازده فیلتراسیون......... 67

جدول 4-4- بررسی اثر توان صوتی در بازده فیلتراسیون... 71

 

 

لیست علائم

 

up            سرعت ذره در میدان آکوستیک

η        فاکتور گاز برد (entrainment factor)

ω        فرکانس زاویه ای آکوستیک

t        زمان

φ        تعویق فازی حرکت ذره نسبت به تعویق فازی حرکت گاز

Ua       دامنه سرعت آکوستیک

       زمان استراحت ذره

       چگالی ذره

µ        لزجت سینماتیکی

d و a    قطر ذره

cε        بازده برخورد

nv        تعدد عددی ذرات کوچک در حجم انباشت بعد از پر شدن

fε        بازده پرشدگی

       تابع فرکانس انباشت یا ضریب انباشت

g12       تابع تعامل هیدرودینامیکی

pa        فشار محیط محفظه انباشت

P        فشار آکوستیکی

k        عدد موج

ρo        چگالی هوا

λ        عدد موج

Q        دبی جریان ایروسل

V        سرعت عبور ذره از میان محفظه

E        بازده فیلتراسیون

Nf       تعداد ذرات بعد از فیلتراسیون

Ni       تعداد ذرات قبل از فیلتراسیون

γ        نسبت گرمای ویژه

R        ثابت جهانی گازها

CI       اشتعال تراکمی

SI       اشتعال جرقه ای

 

دانلود بررسی امکان سنجی فیلتراسیون آکوستیکی جهت جذب ذرات خروجی از اگزوز موتورهای دیزل

دانلود سوختهای جایگزین در موتور دیزل

سوختهای جایگزین در موتور دیزل

اگرچه کاهش بسیار قابل ملاحظه‌ای در میزان سولفور سوخت دیزل محقق گردید، اما گره خوردن کاهش گوگرد با کاهش میزان ترکیبات آروماتیک سوخت دیزل، افزایش مراحل پیچیده شیرین‌سازی گازوئیل و نیز بالا رفتن قیمت تمام شده آن، استفاده از سوختهای جایگزین را مطرح می‌کند

دانلود سوختهای جایگزین در موتور دیزل

سوختهای جایگزین
موتور دیزل
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 8686 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 111

اگرچه کاهش بسیار قابل ملاحظه‌ای در میزان سولفور سوخت دیزل محقق گردید، اما گره خوردن کاهش گوگرد با کاهش میزان ترکیبات آروماتیک سوخت دیزل، افزایش مراحل پیچیده شیرین‌سازی گازوئیل و نیز بالا رفتن قیمت تمام شده آن، استفاده از سوختهای جایگزین را مطرح می‌کند.

راه حل سازگاری با استانداردهای جدید آلایندگی، استفاده از منابع جدید سوخت دیزل است. به بیان دیگر با روی آوردن به منابع دیگر سوخت دیزل، مثل سوختهای با منبع طبیعی تجدیدپذیر، می‌توان استانداردهای جدید آلایندگی را ارضا نمود، در عین حال می‌توان میزان وابستگی به منابع فسیلی را کاهش داد و سوخت ارزانتری را فراهم آورد.

فهرست مطالب

 چکیده:1

فصل1 - مقدمه. 2

فصل2 - روغنهای گیاهی و چربیهای حیوانی. 4

فرایند تولید روغنهای گیاهی و چربیهای حیوانی. 4

خواص جریان سرد6

مزایای اختلاط روغنها و چربیها با سوخت دیزل. 7

عملکرد موتور و آلایندگی. 7

مزایای روغنهای گیاهی به سوخت دیزل. 8

معایب روغنهای گیاهی به سوخت دیزل. 9

فصل3- بیو دیزل Bio-Diesel12

فرایند تولید بیودیزل. 12

تفاوتهای بیودیزل و گازوئیل. 14

مزایای استفاده از بیودیزل نسبت به سوخت دیزل. 20

موانع بکارگیری. 29

نتیجه گیری. 30

فصل4 - الکل. 31

فرایند تولید اتانول. 31

استفاده از اتانول در موتورهای احتراق جرقه‌ای. 31

استفاده از اتانول در موتورهای احتراق تراکمی. 33

تفاوتهای اتانول با سوخت دیزل. 34

مزایای اختلاط اتانول با سوخت دیزل. 39

معایب افزودن اتانول به سوخت دیزل. 43

فشار بخار بالا و پدیده تشکیل حباب.. 44

تغییرات لازم در موتور دیزل برای بکارگیری E-Diesel45

موانع تکنولوژیک.. 46

فصل5 - گاز47

1. گاز طبیعی فشرده شده[29]47

مزایای استفاده از گاز طبیعی فشرده شده47

2. گاز طبیعی مایع شده[29]49

اجزاء سیستم خودروهای با سوخت LNG:50

انتشار گازهای آلاینده:55

فصل6 - سوخت دیزل کم سولفور ULSD. 56

مزایای استفاده از ULSD نسبت به سوخت دیزل. 60

فصل7- اترها63

تفاوتهای بیودیزل و گازوئیل:64

مزایای استفاده از بیودیزل نسبت به سوخت دیزل. 67

7.2. دی اتیل اتر (Diethyl Ether)73

فصل8 - گاز به روش مصنوعی مایع شده FT (Fischer Tropsch)76

فصل9- هیدروژن. 89

فرایند تولید هیدروژن [29]89

تفاوتهای هیدروژن و گازوئیل. 90

مزایای استفاده از هیدروژن نسبت به سوخت دیزل. 94

تغییرات لازم در موتور دیزل برای سازگاری با سوخت بیودیزل. 100

موانع بکارگیری. 100

نتیجه گیری. 100

منابع 101

دانلود سوختهای جایگزین در موتور دیزل

دانلود موتور سنکرون

موتور سنکرون

اجزا واحدها در سیستم SI به صورت اعشاری است برای مشخص کردن توان های ده، پیشوندهای خاصی همراه واحدهای این سیستم به کار می رود

دانلود موتور سنکرون

پایان نامه
موتور سنکرون
پروژه
تحقیق
مقاله
پژوهش
پایان نامه
دانلود پروژه
دانلود  تحقیق
دانلود  مقاله
دانلود  پژوهش
دانلود  پایان نامه
دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 4562 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 150

موتور سنکرون

 

 

 فصل اول

مبانی مدارهای الکتریکی

  • : مقدمه

اجزا واحدها در سیستم SI به صورت اعشاری است. برای مشخص کردن توان های ده، پیشوندهای خاصی همراه واحدهای این سیستم به کار می رود. این پیشوندها عبارتند از:

پیکو (P و 12-10)           کیلو (K و 103)

نانو (n و 9-10)                 مگا (M و 106)

میکرو           گیگا (G و 109)

میلی                سانتی (C و 2-10)

1-2 : کمیات اساسی الکتریکی

1-2-1- بار

می دانیم که در یک اتم، الکترون بار منفی و پروتون بار مثبت دارد و بار یک الکترون با بار یک پروتون برابر است. واحد بار الکتریکی کولن (C) است. یک کولن برابر بار 108*24/6 الکترون است. یعنی یک الکترون دارای بار C 19-10*6/1 است.

1-2-2- جریان

بار متحرک نشان دهنده جریان است. جریان در یک مسیر مجزا، مثلاً یک سیم فلزی، علاوه بر مقدار، جهت نیز دارد. جریان، آهنگ عبور بار از یک نقطه در یک جهت خاص است.

پس از مشخص کردن یک جهت مرجع، کل باری که از زمان t=0 به بعد از یک نقطه مرجع در آن جهت عبور کرده را q(t) می نامیم. آهنگ عبور بار در لحظه t برابر است. با کاهش فاصله می‎توان نوشت:

(1-1)                    

جریان، برابر آهنگ زمانی عبور بار مثبت از یک نقطه مرجع در یک جهت مشخص است. جریان را با i یا I نشان می‎دهیم. بنابراین:

(1-2)                         

واحد جریان آمپر (A) است. یک آمپر، انتقال بار با آهنگ 1 کولن بر ثانیه را نشان می‎دهد. برای به دست آوردن باری که در فاصله t0 تا t منتقل شده، می‎توان از رابطه 1-3 استفاده کرد:

(1-3)                    

1-2-3- ولتاژ

هر عنصر را به صورت یک شکل دارای دو پایانه یا دو سر نشان می‎دهیم. (شکل 1-1)

 فرض کنید جریانی به پایانه A عنصر مداری شکل 1-1 وارد شده و از پایانه B خارج می‎شود. برای عبور این جریان، باید مقداری انرژی صرف شود. در این صورت
می گوییم بین دو پایانه B , A ، اختلاف پتانسیل یا ولتاژ الکتریکی وجود دارد. بنابراین ولتاژ روی یک عنصر، معیاری از کار لازم برای عبور بار از طریق آن است. ولتاژ یا اختلاف پتانسیل بنابر تعریف عبارت است از کار انجام شده برای انتقال بار q از یک نقطه به نقطه دیگر. یعنی:

(1-4)                                                   

که در آن v اختلاف پتانسیل بر حسب ولت (v)، w کار انجام شده و q بار الکتریکی است.

1-2-4- توان الکتریکی

توان آهنگ مصرف انرژی است. اگر برای انتقال 1 کولن بار از یک عنصر، 1 ژول انرژی مصرف شود، توان لازم برای انتقال یک کولن بار در ثانیه، یک وات خواهد بود. رابطه توان را می‎توان به صورت رابطه 1-5 نوشت:

(1-5)                          p=v .i  

که p توان الکتریکی بر حسب وات (w) است. یعنی یک وات برابر یک ولت آمپر است.

1-2-5- مقاومت

هر عنصر مداری که در آن انرژی تلف شود، معمولاً ولتاژ دو سرش با جریان گذرنده از آن متناسب است. یعنی:

(1-6)                     V=RI

که R ثابت تناسب است و مقاومت آن عنصر می‎باشد. واحد مقاومت اهم است و رابطه 1-6 قانون اهم نام دارد.

شکل 1-2 علامت مداری یک مقاومت را نشان می‎دهد.

در یک مقاومت، جریان از نقطه با پتانسیل بیشتر به نقطه با پتانسیل کمتر جاری می گردد. معمولاً پتانسیل بیشتر را با علامت + و پتانسیل کمتر را با علامت – نشان می دهند. مقاومت، یک عنصر مصرف کننده انرژی الکتریکی است. یعنی ‎توان در آن تلف می‎شود. توان تلف شده در یک مقاومت از رابطه 1-7 به دست می‎آید.

 

 

فهرست

 

عنوان                                                                                                              صفحه

1-1: مقدمه............................................................................................................

1-2: کمیات اساسی الکتریکی................................................................................

1-2-1: بار............................................................................................................

1-2-2: جریان.......................................................................................................

1-2-3: ولتاژ.........................................................................................................

1-2-4: توان الکتریکی...........................................................................................

1-2-5: مقاومت.....................................................................................................

1-3: اتصال سری مقاومتها.......................................................................................

1-4: اتصال موازی مقاومتها................................................................................

1-5: منابع.............................................................................................................

1-5-1: منبع ولتاژ.................................................................................................

1-5-2: منبع جریان...................................................................................................

1-6: قانون ولتاژ کیرشهف (KVL).......................................................................

1-7: مقسم ولتاژ...................................................................................................

1-8: مقسم جریان.................................................................................................

1-9: مدارهای مختلط............................................................................................

1-10: زمین مدار..................................................................................................

مسائل فصل 1.......................................................................................................

فصل دوم: جریان متناوب..........................................................................................

2-1: موج سینوسی................................................................................................

2-2: فرکانس.........................................................................................................

2-3: مقدار متوسط....................................................................................................

2-4: قوانین اهم در مدارهای AC.........................................................................

2-4-1: فاز............................................................................................................

2-5: فازور............................................................................................................

2-6: اعداد مختلط..................................................................................................

2-7: ساده کردن اعداد مختلط..............................................................................

2-8: موج پالس......................................................................................................

2-9: موج مثلثی.....................................................................................................

مسائل فصل دوم...................................................................................................

فصل سوم روشهای تحلیل مدار...........................................................................

3-1: تبدیل منابع....................................................................................................

3-2: قضیه جمع آثار.............................................................................................

3-3: روش ولتاژ گره ها.......................................................................................

3-4: روش جریان مش.........................................................................................

3-5: روش تونن....................................................................................................

3-6: روش نورتن.................................................................................................

3-7: انتقالی حداکثر توان به بار............................................................................

مسائل فصل 3.......................................................................................................

فصل چهارم: وسایل اندازه گیری.........................................................................

4-1: ولتمتر...........................................................................................................

4-2: آمپرمتر.........................................................................................................

4-3: اهم متر.........................................................................................................

4-4: تست کردن قطعات الکتریکی.........................................................................

4-4-1: سیم..........................................................................................................

4-4-2: مقاومت.....................................................................................................

4-4-3: سلف.........................................................................................................

4-4-4: خازن........................................................................................................

4-5: اسیلسکوپ....................................................................................................

مسائل فصل چهارم...............................................................................................

فصل پنجم: خازن و سلف در جریان مستقیم........................................................

5-1: خازن............................................................................................................

5-2: خازن در جریان مستقیم...............................................................................

5-3: شارژ خازن..................................................................................................

5-4: دشارژ خازن................................................................................................

5-5: به هم بستن خازنها.......................................................................................

5-6: سلف.............................................................................................................

5-7: سلف در جریان مستقیم................................................................................

5-8: تغییرات جریان در سلف...............................................................................

5-9: به هم بستن سلف ها.....................................................................................

مسائل فصل پنجم..................................................................................................

فصل ششم: خازن و سلف در جریان متناوب.......................................................

6-1: مدارهای RC.................................................................................................

6-1-1: مدارهای RC موازی ...................................................................................

6-2: مدارهای RL.................................................................................................

6-2-1: مدار RL سری.........................................................................................

6-2-2: مدار RL موازی.......................................................................................

مسائل فصل ششم.................................................................................................

فصل هفتم: مدارهای RLC....................................................................................

7-1: RLC سری........................................................................................................

7-1-1: فرکانس تشدید مدار سری.......................................................................

7-2: RLC موازی.................................................................................................

7-2-1: فرکانس تشدید در RLC موازی..............................................................

7-3: پهنای باند.....................................................................................................

مسائل فصل هفتم..................................................................................................

فصل هشتم ترانسفورماتورها....................................................................................

8-1: اندوکتانس متقابل..........................................................................................

8-2: توان..............................................................................................................

8-3: بازتاب امپدانس.............................................................................................

مسائل فصل هشتم................................................................................................

فصل نهم: سیستم های چند فازه...........................................................................

9-1: سیستم تک فاز..............................................................................................

9-2: سیستم سه فاز.............................................................................................

9-3: توان در مدارهای سه فاز.............................................................................

مسائل فصل نهم:.......................................................................................................

فصل 10: موتور و ژنراتورهای DC.....................................................................

10-1: موتورهای DC...........................................................................................

10-2: معرفی موتورهای DC................................................................................

10-3: انواع موتورهای DC...................................................................................

10-4: مدار معادل موتورهای DC........................................................................

10-5: موتورهای DC تحریک مجزا و موازی......................................................

10-6: مشخصه پایانه ای موتور DC موازی........................................................

10-7: معرفی ژنراتورهای DC.............................................................................

10-8: ژنراتور تحریک مجزا.................................................................................

10-9: مشخصات پایانه ای ژنراتورهای تحریک مجزا.........................................

10-11: کنترل ولتاژ پایانه ای...............................................................................

10-12: ژنراتور dc موازی...................................................................................

10-13: موتورهای سنکرون.................................................................................

10-14: مدار معادل موتور سنکرون....................................................................

10-15: موتور سنکرون از دید میدان مغناطیسی.................................................

10-16: کار موتور سنکرون در حالت پایدار........................................................

10-17: سختی مشخصه گشتاور در سرعت موتور سنکرون..............................

10-18: اثر تغییرات بار روی موتور سنکرون......................................................

10-19: نمودار فیزوری ژنراتور سنکرون...........................................................

10-20: ژنراتور سنکرون.....................................................................................

10-21: ساختمان ژنراتور سنکرون......................................................................

10-22: سرعت و چرخش ژنراتور سنکرون........................................................

10-23: اندازه گیری پارامترهای مدل ژنراتور سنکرون......................................

10-23-1: نسبت اتصال کوتاه..............................................................................

10-24: اثر تغییرات جریان میدان بر موتورهای سنکرون...................................

10-25: موتور سنکرون کم تحریک و موتور سنکرون پر تحریک.......................

مسائل.........................................................................................................................

 

دانلود موتور سنکرون